Giv os flere Mø, Medina og Cisilia

Grøn Koncerts offentliggørelse af sommerens festivalprogram gav i sidste uge anledning til endnu en unuanceret debat om kønsrepræsentation i musikbranchen. Blandt andet kritiserede forfatter og debattør Henrik Marstal i et indlæg i Politiken i hårde vendinger Grøn Koncert for at mangle kvinder på årets festivalprogram. Marstal konkluderede, at kræfterne bag Grøn Koncert åbenbart ikke mener, at kvinder er værd at lytte til og opfordrede til sidst festival-ledelsen til at ”love at det ikke sker igen”.

Jeg er helt enig i, at der er en kedelig underrepræsentation af kvinder i musiklivet, ikke bare i Danmark men i hele verden. Den er vi mange, der gerne vil have rettet op på, men det kræver en lidt mere grundig tilgang til problemet end at sidde og tælle hoveder på en Festival-plakat. Problemet er nemlig så grundlæggende, at det næppe giver mening at trække enkeltaktører som Grøn Koncert frem på skafottet for at skamme dem.

Hvis vi sammen skal grave et spadestik dybere end den aktuelle debat formår, så er vi nødt til at kigge på et par triste men højaktuelle facts: På musikbranchens officielle Top 50 liste over mest streamede danske kunstnere i 2016-2017 – på tværs af alle streamingtjenester – er der 3 kvinder: Mø, Medina og Cisilia! Der bliver ganske enkelt lyttet til markant mere mandlig end kvindelig musik for tiden. Det skyldes blandt andet, at hip hop-genren, der desværre stadig er meget mandsdomineret, er ekstremt populær blandt danske musikelskere lige nu. Men det skyldes også, at der er alt for få piger og kvinder at tage af i vækstlaget, hvor vi forsøger at rekruttere morgendagens stjerner.

Når et musikselskab for få år siden gik på jagt efter nyt talent, skete det ofte på baggrund af netværk, anbefalinger og tilsendte demobånd. Siden er tjenester som YouTube eksploderet, og det nemmeste i verden er at stille sin musik til skue på de nye platforme. På Universal Music har vi udviklet en distributionsplatform for nyt, uopdaget talent, der hedder Spinnup. Ved hjælp af Spinnup kan man få sin musik ud på de største streaming-tjenester og være så heldig derefter at blive opdaget af enten det streamende publikum eller en af de (både mandlige og kvindelige) talentspejdere, som er tilknyttet Spinnup. Det er en frit tilgængelig platform og du skal ikke igennem noget filter af forudindtagede, hvide mænd over 40 (som mig selv). Sagen er bare den, at blandt de 4500 kunstnere, der indtil nu har lagt musik på Spinnup, er mere end 75% mænd. Mit bud er, at fordelingen er nogenlunde den samme, hvis man laver analysen på indsendte demo-bånd eller Youtube uploads. Der er med andre ord mange flere mænd, der byder sig til, end der er kvinder. Og derfor er der større sandsynlighed for at en mand bryder igennem lydmuren helt af sig selv eller bliver opdaget af kræfter i musikbranchen.

Den erkendelse er Spotify også kommet frem til og har derfor – så sent som i denne uge – sammen med stjerne-producer og sangskriver Max Martin lanceret det glimrende globale initiativ ”Equalizer” som via events, podcasts og seminarer vil fokusere på problemet og skabe en kultur, der lokker flere kvinder til at forfølge karrierer som sangskrivere, producere og udøvende kunstnere. Det er et mere grundigt bud på en løsning end at fare til tasterne hver gang man observerer en skæv kønsfordeling på en festivalplakat, et award-show eller en radio-playliste. For selvfølgelig mangler vi flere kvinders bud på god, anderledes, sangskrivning, produktion og performance i 2017. Det vil ganske enkelt gavne kreativiteten, originaliteten og i sidste ende forretningen. Så kære alle seje, fremtidige Mø’er, Medina’er Cisilia’er: Vi har hårdt brug for jer og vil rigtig gerne satse alt hvad vi har på jer. Hvis I lover at råbe lidt højere, så lover vi at lytte ekstra godt efter.

 

2 responses to “Giv os flere Mø, Medina og Cisilia

  1. Nu har jeg og mange andre set Medina nærmest uden tøj på GC. Grunden til den mangle påklædning er naturligvis at prøve at kompenserer for manglene talent. Skal ikke udtale mig om MØ, da jeg ikke kender noget med hende, Fakta er vel at DK ikke har haft en kvindelig sanger af format siden Sanne var på sit højste for 30 år siden. Den opmærksomme vil selvfølgelig påpege at Beoncy og Mariah Carey, heller ikke altid fremstår over påklædt. Lidt som at samligni Tesla og Lada.
    Hvis der var kvindelige sangere der kunne levere varen, var de helt sikkert også på GC.

  2. Fakta er vel at pladeselskaber er som alphonser, et levn fra fortiden, Radio bruger dem ikke til noget, og det er selvfølgelig til stor irritation for Casper Bengtson.
    Svar udbedes til tidligere kommentar. Mener du selv at Medina er værd at betale for ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *