Min branche har været i terapi

For nogle år siden var jeg igennem en større eksistentiel krise. Eller rettere, jeg er en del af musikbranchen, som var igennem en større eksistentiel krise. Fuldstændig ligesom når et menneske begynder at betvivle meningen tilværelsen. Musikbranchen er gået fra at have det, der mindede om et distributionsmononol på det fysiske marked til at være underlagt en digital distributionsform, som ikke kræver større investeringer eller kompetencer fra kunstnerens side. Nu kan min mor finde ud af at få et track på Spotify. Når en kunstner før i tiden stillede det lidt polemiske spørgsmål “Hvad skal jeg egentlig bruge et pladeselskab til”, så kunne man altid – hvis det utaknemmelige skarn ikke anerkendte branchens marketing-kompetencer eller evne til at høre et hit – falde tilbage på distributionen: “Du kan jo selv prøve at få kontakt til en fabrik der kan trykke din CD og så sørge for at få fragtet den ud i alle landets Fona butikker”. Så behøvede man ikke snakke så meget mere om det. I dag er distribution af musikken en fin service overfor kunstneren, men det er ikke en differentiator i forhold til konkurrenter, ikke engang i forhold til hvad artisten selv kan gøre hjemme fra dagligstuen.

 

I Universal Music har vi udviklet en digital platform, der banker det sidste søm i kisten til vores eget distributionsmonopol. Platformen hedder Spinnup, og er en digital distributionstjeneste for upcoming musikere, som hjælper kunstneren med at få sin musik ud på alle verdens store streamingtjenester som Spotify, Tidal og Apple Music. Brugeren af tjenesten får nøglen til sit eget lille pladeselskab. Via sin Spinnup profil har brugeren selv adgang til at styre alt fra upload af track, valg af cover, release-dato, hvilke musiktjenester nummeret skal ud på samt hvor i verden musikken skal være tilgængelig. Der er adgang til at tracke salgs- og streamingstatistik, og man bestemmer selv hvornår man vil have pengene for musikken udbetalt. Kunstnere beholder endda sine rettigheder selv og får 100% royalties, men betaler dog et mindre kontingent på 10€ per udgivet single. Udgivelserne bliver overvåget af et netværk af unge, dygtige, eksterne scouts, som lytter til musikken, checker opadgående tendenser på streaming-statistikken og tipper Universal om udgivelser og kunstnere, som vi bør skrive kontrakt med. Med Royal som stærk samarbejdspartner på marketing, har vi oprettet et legat til den bedste Spinnup kunstner, som udover en præmie, får lov at spille på Spot Festival.

 

Jeg er med på, at det her lyder lidt for godt til at være sandt, set fra kunstnerens vinkel. Det er jo ikke noget der hedder en gratis frokost, så hvad er der egentlig i det for Universal Music? Vi får en platform til at scoute nyt talent og statistik til at følge med i, om et nummer er ved at stikke af. Med Spinnup har vi med andre ord skabt en større tragt der kan opfange nyt talent. Og med nyt talent må vi ikke glemme medarbejdertalent. I alle kreative brancher har cheferne er våd drøm om at finde den 18-årige superstjerne, der kan fortælle hele virksomheden, hvad de unge vil have. Det får man en rigtig godt fornemmelse for, når scouts kommer ind ad døren og præsenterer ny musik, som de har opdaget på Spinnup. På den måde udgør teknologien og scouts tilsammen adskillige ekstra sæt øjne og ører ude i markedet.

 

Og så er vi fremme ved hele musikbranchens eksistensberettigelse og reelle værditilførsel. For hvordan overbeviser man en kunstner, som har sin musik ude i hele verden, beholder sine rettigheder og får 100% af de optjente penge udbetalt, om den fremragende idé i at skrive kontrakt med et pladeselskab? Det var da også med lidt rysten på hænderne, at vi lancerede tjenesten og senere i forløbet kontaktede de første kunstnere, vi gerne ville signe. Men svaret er gudskelov ret enkelt, når man tager samtalerne i praksis. Kunstnere vil ikke bare have deres musik ud i verden, læne sig tilbage og håbe, at der en dag er nogen der opdager det. De vil have et hold omkring sig, der arbejder hårdt og målrettet på at øge sandsynligheden for, at folk opdager musikken. De vil have input til den kreative proces, det vil have deres musik på de rigtige Streaming-playlister, de vil spilles på P3, de vil optræde til Danish Music Awards, de vil lave interviews med Soundvenue, de vil have idéer og hjælp til at producere godt videoindhold til deres sociale medier og de vil introduceres til interessante brand samarbejder. Alt det og meget mere kan et dygtigt pladeselskab hjælpe med. Således er ikke bare vi, men hele branchen blevet tvunget til at tage stilling til hvem vi er, og hvorfor vi er her. Og er kommet styrket ud af terapiforløbet.

 

Det er stadig tidligt i forløbet, men Spinnup har lige rundet bruger nr. 4.000 i Danmark, og der er snart udgivet 2.000 numre. På verdensplan har Spinnup 124.000 brugere og 36.000 udgivelser. De første succeshistorier er ved at tage form. Den svenske dance-duo Vigiland er den største succes hidtil med næsten 300 mill. streams på verdensplan. Og i Danmark er blandt andre den meget anmelder-roste rapper og producer Emil Kruse, og den unge Youtuber Albert Dyrlund blevet spottet på Spinnup. Sidstnævnte har kun udgivet to sange som tilsammen har været vist 6 mill. gange på Youtube. Nej, du ved måske ikke, hvem han er, men det lover jeg dig for, at dine børn eller teenage-børn gør, hvis du har sådan nogle. Så hvis du læser det her og tænker ”hvis ham der Albert Dyrlund kan, så kan jeg sgu også”, så gå ind på Spinnup.dk og upload et nummer. Det er absurd svært at lave et hit, men det skal i hvert fald ikke være distributionsmonopolet, der skiller os ad.

2 responses to “Min branche har været i terapi

  1. Kære Casper
    Jeg synes du kommer med nogle rigtig fine betragtninger og konklusioner, som de fleste i musikbranchen – undertegnede inkl. – kun kan være enige i.
    Blot ærgerligt at du samtidig bruger spalteplads på lidt vel meget reklame for et produkt fra din egen virksomhed. Dit budskab ville have stået ‘renere’ uden den ‘markedsføring’.
    mvh
    Mikael Højris
    Konsulent i Dansk Musiker Forbund

    1. Hej Mikael. Årsagen til at jeg beskriver Spinnup indgående er, at det er vigtigt lige at forstå den platform for også at fange pointen om at distribution ikke er noget, der skaber særlig værdi længere. I øvrigt er brugermålgruppen for Spinnup unge, håbefulde musikere, som der ikke er så mange af blandt Berlingske Business læsere. Så jeg tænkte at risikoen var til at overse. Men fair nok pointe 😀.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *